به مناسبت ایام شهادت امام کاظم (ع)، حدیث این هفته از قول آقا امام کاظم (ع) می باشد
  • تاریخ انتشار : 14 بهمن 1402
  • تعداد بازدید : 19
به مناسبت ایام شهادت امام کاظم (ع)، حدیث این هفته از قول آقا امام کاظم (ع) می باشد
وجود مبارك امام كاظم (ع) می‌فرماید: اگر مومنین و مومنات هفت صفت داشته باشند، تمام درهای بهشت به رویشان باز است 1- وضوی شاداب بگیرد. 2- نماز نیكو بخواند. 3- خمس یا زكاتش را بدهد. 4- نگه‌داری غضب. 5- زبانش را حفظ كند، حبس كند. 6- از همه مهم‌تر فراگرفتن دین صحیح. 7- خیر‌خواهی محمد (ص) و آل محمد (ص).

 وجود مبارك امام كاظم (ع) می‌فرماید:

اگر مومنین و مومنات هفت صفت داشته باشند، تمام درهای بهشت به رویشان باز است

(در دنیا آقا و انسان كامل‌‍‌اند، در آخرت هم درهای بهشت به رویشان باز است):

 
1- وضوی شاداب بگیرد.

ببین وضوی شاداب این نیست كه ما آب زیاد بریزیم، خود آب زیاد ریختن اسراف است.

وضوی شاداب همین است كه من گفتم، وقتی كه‌ می‌خواهی وضو بگیری بهداشت داشته باش.

ببینید بعضی چیزها اشكال ندارد، مثلاً جوهر یا خودكار به انگشت مالیده شده، اشكالی ندارد.

یك شیشه جوهر ریخته پشت دست شما، این به وضویت ضربه ‌نمی‌زند، به غُسلت هم ضربه ‌نمی‌زند.

آن چیزهایی كه بین دست ما و آب فاصله‌ می‌اندازد، مثل رنگ، رنگ‌های ساختمانی، چربی و چرك به وضو لطمه می‌زند.

وضوی شاداب یعنی وقتی می‌خواهی وضو بگیری با‌توجه باش، می‌خواهی بروی با خدا صحبت كنی، با‌توجه باش.

خود آب‌ ریختن زیاد در موقع وضو دلیل این است كه شما وضوی شاداب ‌نمی‌گیری، آب زیادی ریختن اسراف و حرام است.

 
2- نماز نیكو بخواند.

یعنی نماز او را از گناه‌ها باز بدارد،

نماز توجه او را به خدا زیاد كند.

ببین اكثر ما در نماز هم داریم دروغ‌ می‌گوییم.
 
- مثلاً‌ می‌گوییم "الله اكبر" معنایش این است كه خدا بزرگ‌تر از آن است، كه بتوان وصفش كرد،

پس چرا از آن بالاترین مقام مملكتی، تا من و شما (فرق ‌نمی‌كند.) در تمام كارها، غیر خدا را شریك‌ می‌كنید، اما با خدا كاری ندارید؟

در زمانی كه‌ می‌خواهی سخنرانی كنی، سیاست‌گذاری كنی، غضب داری، چه و چه كنی، گفتی "الله اكبر"، خدا بزرگ‌تر است، پس چرا در

امور هیچ محل ‌نمی‌گذاری؟
 
- "الحمدلله رب العالمین" مثلاً تو‌ می‌گویی خدا عظیم است، من او را ستایش‌ می‌كنم كه پروردگار جهانیان است.

پس چرا توجه ‌نمی‌كنی در غیر از نماز؟
 
- مخصوصاً از آنجایی كه‌ می‌گوییم "ایاك نعبد و ایاك نستعین" خدایا ما تو را عبادت‌ می‌كنیم و از تو كمك‌ می‌خواهیم.

پس چرا در غیر از نماز ‌نمی‌كنی؟

از همه‌كس دستور‌ می‌گیری، طبق فرمان همه‌كس كار می‌كنی، دل همه را خوش‌ می‌كنی، ولی با خدا كاری نداری؟

نماز نیكو بخواند، یعنی اینكه ما در نماز وقتی داریم می‌گوییم: خدایا، ما تو را عبادت‌ می‌كنیم از تو كمك‌ می‌خواهیم، حالا بعد از نماز هم

هرجا‌ می‌خواهیم كار كنیم، بیاییم، برویم، سخنرانی كنیم، باید خدا جلویمان باشد.
 
- "اهدنا الصراط المستقیم" ما از خدا خواستیم كه خدایا، ما را به راه مستقیم هدایت كن. پس چرا خودمان عوضی‌ می‌رویم؟
 
به قول رسول گرامی (ص): بهترین جای نماز شما قنوت است كه دعا می‌كنید و هرچی‌ می‌خواهی، از خدا بخواه.

من تا حدود پانزده الی هیجده سال بیشتر در قنوت‌ می‌گفتم: "لا اله الا الله الحلیم الكریم" (خُب آقایان پشت سرم دارند‌ می‌گویند.)

"لا اله الا الله العلی العظیم"

از بالا گفتند نكن، همه دروغ‌ می‌گویند!

تو می‌گویی "لا اله الا الله الحلیم الكریم" نیست خدایی مگر خدایی كه حلیم و كریم است. اینها در جمیع عمر از صبح تا شب یك آن،

این را انجام ‌نمی‌دهند، قبول ندارند.

"لا اله الا الله العلی العظیم" نیست خدایی مگر خدایی كه اعلی و عظیم است.

"سبحان رب السماوات" پاك است خدایی كه كل جهان به امر اوست. این اصلاً نه در بین نماز متوجه است، نه بیرون.

نگو این را، این دروغ است.

باور كنید، یك دو‌بار اشاره شد كه من باز حواسم نبود و گفتم، در نماز ماندم.

كلمه اول "لا اله الا الله الحكیم الكریم" را كه گفتم، دیگر نتوانستم.

همان بین نماز گفتم: خدایا، آبروی ما را حفظ كن، دیگر بعداً این را نمی‌گویم.

اما حالا‌ می‌گوییم "ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخرة حسنه و قنا عذاب النار" خدایا، به ما در دنیا عافیت و حسنات بده،

در آخرت عافیت و حسنات بده و ما را از آتش جهنم نگه‌دار.

خُب همه هم این را‌ می‌خواهند، هیچ‌كس هم دروغ ‌نمی‌گوید.

نماز نیكو بخواند، یعنی نماز ما را از گناه، معصیت و دروغ باز بدارد.
 

3- خمس یا زكاتش را بدهد.

بعضی‌ها از خمس دادن‌ می‌ترسند.

نترسید!

چرا؟

خود خدا‌ می‌فرماید كه ما به اینها‌ می‌گوییم در راه ما بدهید، احسان كنید تا ما به شما خیر و بركت و وسعت بدهیم، شیطان‌ می‌گوید:

نكنی‌ها، ثروتت كم‌ می‌شود، ولی جایی پیش‌ می‌آید كه كار خلاف باید بكند، حرام باید بكند، خرج‌ می‌كند.
 
حدود سی‌و‌پنج الی سی‌و شش جای قرآن هست كه هركجا گفته نماز بخوانید، پشت سرش هم گفته زكاتتان را بدهید، خمس را بدهید.

می بینی آیه حج در كل قرآن یك دانه است، آن‌هم در جمیع عمرت اگر پولدار شدی، یك‌دفعه حج رفتن به ما واجب‌ می‌شود.‌

می‌بینی چون در حج، اسم و خوراك و برو و بیا است، دوست دارد هرسال برود.

بابا، هرسال خمست را حساب كن، بده.
 
گذشته از این،

زكات چشم این است كه ما حرام نگاه نكنیم.

زكات زبان این است كه دروغ نگوییم.

زكات گوش این است كه خلاف گوش نكنیم.

زكات پا این است كه جای بد نرویم.

زكات دست این است كه كار خلاف نكنیم، زیر بغل مردم را بگیریم.

زكات زبان این است كه غیبت كسی را نكنیم.

تنها پول نیست، یكی ندارد که زکات بدهد، اما این نوع زكات‌ها مرتب با ما هست.

 
4- نگه‌داری غضب،

هركه بخواهد بگوید غضب، حسادت در من نیست، دروغ می‌گوید، هست، اما صبح به صبح كه ما بلند ‌می‌شویم:

- اگر نماز بخوانیم،

- سی‌و چهار بار "الله اكبر"، سی‌و‌سه‌بار "الحمدلله" و سی‌و‌سه‌بار "سبحان الله" را بگوییم.

- دوازده‌تا سوره "قل هو الله" را بخوانیم.

- هفت‌بار "بسم الله الرحمن الرحیم لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم" را بگوییم.

- بعد سر را روی مهر بگذاریم و هفت‌بار "شكراًلله" بگوییم.

- بعد هم بگوییم: خدایا، ما را بر نفس، شهوت و شیطان مسلط كن. خدایا، دست ما را بگیر. خدا می‌گیرد دستمان را.

غضب‌ می‌آید. (حرف‌های زشت میاد)،

شیطان‌ هم می‌گوید: تو یك دقیقه غضبناك شو، من عبادت یك سالت را می‌گیرم.

 تو یك ساعت غضبناك شو، من عبادت هفتاد سالت را نابود‌ می‌كنم.

(می بینی در همون یک دقیقه فحش‌ می‌دهی، بد‌ می‌گویی، غیبت‌ می‌كنی، عبادت هفتاد سالت را نابود‌ می‌كنی)
 
پس اگر ما در خانه خدا را بزنیم و بگوییم: خدایا، ما را بر نفسمان، شهوت، زمان و ... مسلط كن. خدا دستمان را می‌گیرد. (مخصوصاً صبح‌ها)
 
چون وجود مبارك مولا علی (ع) می‌فرماید:

كسی كه صبح بعد از نماز یازده‌تا "قل هو الله" بخواند، تا شب در نامه اعمال او، گناه نوشته‌ نمی‌شود.

آن طرف گفت: خیلی خُب، پس ما یازده‌ تا "قل هو الله" را می‌خوانیم و تا شب هر كاری كردیم، نوشته‌ نمی‌شود.

آقا فرمود: نه، دیگر موفق‌ نمی‌شوی، خدا توفیق‌ بهت می‌دهد، دروغ نمی‌گویی، خلاف ‌نمی‌كنی، یعنی
 
 "الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور"

صبح كه بلند‌ می‌شویم با آن نماز و "قل هو الله" و چهار قل و "بسم الله الرحمن الرحیم لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم"، خودمان را

خدا گونه درست كردیم، حالا دیگر شیطان، نفس و زمان زورش به شما‌ نمی‌رسد.

چون خدا‌ می‌گوید: صدبار هم تو را بخواهند نفس، شیطان و زمان به ظلمت بكشانند، من‌ نمی‌گذارم.

گذشته از آن،‌ می‌دانی چقدر از تصادفات، از گرفتاری‌ها، راحتی؟

ما سی‌ و دو سال است كه این جلسه هست، همه‌ هم ماشاءالله جوان، (یك درصدی هم پیرها هستند كه نور مجلس مایند.)

باور كن هنوز یك دانه خطای بزرگ و یا یك دانه تصادفی كه بچه‌های ما اذیت بشوند من ندیدم.

چرا؟

همین كه‌ شب جمعه می‌آیی اینجا‌ و می‌روی، بلای یك ماهت از بین رفته،

صبح هم كه بلند‌ می‌شوی، نمازت را می‌خوانی و بعد این‌ كارها را انجام می‌دهی (خدا دستت را می گیرد).

 
5- زبانش را حفظ كند، حبس كند.

باور كن در قدیم كسانی كه‌ می‌خواستند حتی حرف یاوه نزنند، در دهنشان مرتب شن می‌ریختند، كسی حرف می‌زد، این نمی‌توانست جواب

بدهد، یا به دهنشان دهن‌بند‌ می‌زدند.

چرا؟

شما ‌نمی‌دانی!

یك دروغ‌ می‌گویی، یك غیبت‌ می‌كنی، آبروی یك خانواده ریخته‌ می‌شود.

حالا گرفتاری آن كوچك نیست كه!

فردای قیامت‌ می‌گویید: خدایا، ما شصت سال عمر داشتیم، پانزده سال كه بچه بودیم‌ می‌شود، چهل‌و‌پنج سال،

بیست‌ و پنج سال هم كه خواب بودیم،‌ می‌شود بیست سال.

خُب بیست سال ما گناه كردیم، چرا در قرآن‌ می‌گویی: همیشه در جهنم می‌مانید؟

چون یك دانه دروغ شما پدر در‌آورده،

یك دانه غیبت، آبرو ریخته.

این است كه زبان را حبس كنید، مگر از خدا بگویید.

ببین، من كه‌ می‌گویم از قول ائمه (ع) است،

وجود مبارك مولا علی (ع) یك‌جا‌ می‌فرماید: بمیرید قبل از آنی كه شما را بمیرانند.

نه اینكه بمیرید یعنی از این هواهای نفسانی، منیت، پست و مقام بیایید بیرون، از آن حالتش بیایید بیرون.
 
یك‌جایی‌ می‌فرماید: به حسابتان برسید، قبل از آنی كه به حسابتان برسند.

خُب چه اشكالی دارد؟

آیا همین الآن یك كسی دارد پشت سر من غیبت‌ می‌كند، خوشم‌ می‌آید؟ خُب تو هم نكن دیگر، خوب من هم نكنم.
 
جایی‌ می‌فرماید: كورترین اشخاص كسانی هستند كه عیوب خود را‌ نمی‌بینند، دائم در عیوب مردم‌اند.
 
رسول گرامی محمد‌ بن‌ عبدالله (ص) می‌فرماید:

هر وقت خواستی از كسی عیبی بگیری، اول به خودت نگاه كن، حتماً داری.

تا خواستی راجع به كسی عیبی بگیری، توی خودت ببین، می بینی در خودت هم داری،

خُب خودت را پاك كن.

همیشه مشغول خودسازی و خود‌پاك‌‌كردنی، مثل گُل هستی، گناه هم ‌نمی‌كنی.

پس زبان را حفظ كنیم.

 
6- از همه مهم‌تر فراگرفتن دین صحیح.

این هفت‌تا را كه گفتم كسی داشته باشد، درهای بهشت به روی او باز است و اینجا هم انسان كامل است.

یعنی دین من‌در آوردی‌ها نباشه، كه مرتب گفته‌ام: اسلام زمان‌پسند، اسلام نظری، اسلام اجدادی،

اینها همه جز جهنم جایی ندارند،

كه الآن آیه قرآن هم‌ می‌خوانم.
 
 سوره ملك آیه 22‌- آیا تو اگر دست‌هایت را بگذاری زمین، پاهایت را هوا كنی راحت‌تری، زیباتری، یا روی پاهایت بایستی؟

اینكه ننه‌ام چه‌ می‌كرد، بابایم چه‌ می‌كرد،

نه بابا!

خدا چه‌ می‌گوید؟

دینی كه زمان بپسندد، به درد آمریكا هم دیگر ‌نمی‌خورد، تویش مانده، در لجن فرو رفته.

دین صحیح، یعنی خدا چه‌ می‌گوید؟ قرآن چه‌ می‌گوید؟

 
7- خیر‌خواهی محمد (ص) و آل محمد (ص)،

خیرخواه اینها باشیم.

خیرخواه یعنی می‌خواهیم بگوییم آقا چه بكن، بگوییم:

خدا در قرآن این را فرموده (چون آورنده‌اش رسول الله (ص) است)، رسول الله (ص) این را فرموده، امام علی (ع) این را فرموده،

خیرخواه این است.
 
اما نه این است كه ما رسول الله (ص) و احكام و بچه‌‌هایش، همه را ذلیل كنیم به عنوانی كه اگر ما بگوییم رسول الله (ص)،

به ما می گویند: ایشان روشنفكر نیست! قدیمی است!

اصلاً تو دیگر قابلی؟

مگر‌ نمی‌دانی جای عقل در سر است، همین كه تكبر آمد دیگر عقل وجود ندارد؟

خُب كسی كه عاقل نیست،‌ نمی‌تواند آدم خوبی باشد.

پس چی شد؟

این هفت خصلت را اگر ما دارا باشیم، در دنیا ما را بزرگوار می‌كند، بعد از مرگ هم می‌رویم بهشت.

 

 

برای دریافت فایل صوتی و تصویری این مطلب اینجا  کلیک بفرمایید

منابع :
برچسب ها :
ارسال دیدگاه
نظرات کاربران (0)
پربازدیدترین مطالب روز